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Univ.-Prof. Dr. Martina Piefke:

Univ.-Prof. Dr. Martina Piefke

Lehrstuhlinhaberin
Fakultät für Gesundheit (Department für Psychologie und Psychotherapie) (Lehrstuhl für Neurobiologie und Genetik des Verhaltens)

Tel.:
+49 (0)2302 / 926-778

Univ.-Prof. Dr. Martina Piefke hat folgende, weitere Funktionen:

Bereich:
Gesundheit
Ort:
Alfred-Herrhausen-Straße 44
58455 Witten
Raum:
FEZ/ 1.124
Fax:
+49 (0)2302 / 926-500
Lebenslauf

Seit 01.09.12   
Inhaberin des Lehrstuhls für Neurobiologie und Genetik des Verhaltens im Department Psychologie der Fakultät für Gesundheit an der privaten Universität Witten/Herdeck

2009-2012 
  
Akademische Oberrätin im Excellenzzentrum „Cognitive Interaction Technology (CITEC; DFG EC 277) und an der Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft der Universität Bielefeld

2009-2010

Vertretung des Lehrstuhls Physiologische Psychologie an der Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft der Universität Bielefeld in Forschung und Lehre

2008

Habilitation an der Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft der Universität Bielefeld; Thema: Episodic memory, social cognition, and mental imagery: aspects of a neurofunctional segregation and integration of frontal, temporal, and parietal regions of the human brain

2007-2009

Senior Researcher in der Physiologischen Psychologie der Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft der Universität Bielefeld

2003-2007

Post-Doc Researcher in der Grundlagenforschung und interdisziplinären klinischen Forschung über die Neuropsychologie, Neurobiologie und Genetik höherer kognitiver Funktionen im Forschungszentrum Jülich und im       Universitätsklinikum der RWTH Aachen

2003

Dissertationspreis der Westfälisch-Lippischen Universitätsgesellschaft

2003

Promotion mit „summa cum laude“; Thema: Neural correlates and contents of emotional autobiographical memory: Functional neuroimaging results and behavioral perspectives

1999-2003

DFG Doktorandenstipendium in der Physiologischen Psychologie

1992-1999

Studium der Sozialwissenschaften in Hannover

Publikationen
  • Glienke, K., Willmund, G.D., Zimmermann, P., Piefke, M. (2017). Complex real life-related prospective memory in soldiers with and without Post-Traumatic Stress Disorder. Journal of Traumatic Stress Disorders and Treatment, 6: 3. DOI: 10.4172/2324-8947.1000176.
  • Glienke, K., Piefke, M. (2017). Stress-related cortisol responsivity modulates prospective memory. Journal of Neuroendocrinology, doi: 10.1111/jne.12544. [Epub ahead of print].
  • Dehn, L., Kater, L., Piefke, M., Botsch, M., Driessen, M., Beblo, T. (2017). Training in a comprehensive everyday-like virtual reality environment compared to computerized cognitive training for patients with depression. Computers in Human Behavior, 79, 40-52.

  • Piefke, M., Glienke, K. (2017). The effects of stress on prospective memory: a systematic review. Psychology and Neuroscience, 10(3), 345-362.

  • Piefke, M. (2017). Schulische Interaktionen aus neuropsychologischer Perspektive. In: M. K. W. Schweer (Hrsg.), Lehrer-Schüler-Interaktion. Inhaltsfelder, Forschungsperspektiven und methodische Zugänge (S. 233-244). Berlin: Springer.

  • Trost, A., Piefke, M. (2017). Neue Perspektiven in der Risikoprognostik und im Risikomanagement in der forensisch-psychiatrischen Versorgung. In: N. Saimeh (Hrsg.), Therapie und Sicherheit im Maßregelvollzug (S. 219-233). Berlin: Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.

  • Glienke, K., & Piefke, M. (2016). Acute social stress before the planning phase improves memory performance in a complex real life-related prospective memory task. Neurobiology of Learning and Memory, (Article in Press). http://doi.org/10.1016/j.nlm.2016.06.025

  • Piefke, M., Weiss, P.H., Zilles, K., Markowitsch, H.J., Fink, G.R. (2003). Differential remoteness and emotional tone modulate the neural correlates of autobiographical memory. Brain, 126, 650-668.
  • Piefke, M., Weiss, P.H., Markowitsch, H.J., Fink, G.R. (2005). Gender differences in the functional neuroanatomy of emotional episodic autobiographical memory. Human Brain Mapping, 24, 313-324.
  • Piefke, M., Pestinger, M., Arin, T., Kohl, B., Kastrau, F., Schnitker, R., Vohn, R., Weber, J., Ohnhaus, M., Erli, H.J., Perlitz, V., Paar, O., Petzold, E.R., Flatten, G. (2007). The neurofunctional mechanisms of traumatic and non-traumatic memory in patients with acute PTSD following accident trauma. Neurocase, 13, 342-357.
  • Piefke, M., Kramer, K., Korte, M., Schulte-Rüther, M., Korte, J.M., Wohlschläger, A., Weber, J., Shah, N.J., Huber, W., Fink, G.R. (2009). Functional segregation of brain regions during the observation and mental imagery of distinct types of human body movements. Human Brain Mapping, 30, 432-451.
  • Grande, M., Hussmann, K., Bay, E., Christoph, S., Piefke, M., Willmes, K., Huber, W. (2008). Basic parameters of spontaneous speech as a sensitive method for measuring change during the course of aphasia. International Journal of Language and Communication Disorders, 43, 408-426.
  • Driessen, M., Beblo, T., Mertens, M., Piefke, M., Rullkötter, N., Silva Saveedra, A., Reddemann, L., Rau, H., Markowitsch, H.J., Wulff, H., Lange, W., Woermann, F.G. (2003). Different fMRI activation patterns of traumatic memory in Borderline personality disorder with and without additional posttraumatic stress disorder. Biological Psychiatry, 55, 603-611.
  • Schulte-Rüther, M., Markowitsch, H.J., Shah, N.J., Fink, G.R., Piefke, M. (2008). Gender differences in the functional neuroanatomy of emotional perspective taking. Neuroimage, 42, 393-403.
  • Schulte-Rüther, M., Greimel, E., Markowitsch, H.J., Kamp-Becker, I., Remschmidt, H., Fink, G.R., Piefke, M. (2010). Dysfunctions of brain networks supporting empathy - an fMRI investigation in adults with autism spectrum disorder. Social Neuroscience, 13, 1-21.
  • Greimel, E., Schulte-Rüther, M., Fink, G.R., Piefke, M., Herpertz-Dahlmann, B., Konrad, K. (2010). Development of neural correlates of empathy from childhood to early adulthood: an fMRI study. Journal of Neural Transmission, 117, 781-791.
  • Piefke, M., Onur, O., Fink, G.R. (2012). Aging-related changes of the brain mechanisms supporting visual-spatial working memory. Neurobiology of Aging, 33, 1284-1297.
  • Ortega, A., Wagenmakers, E.J., Lee, M., Markowitsch, H.J., Piefke, M. (2012). A Bayesian latent group analysis for detecting poor effort in the assessment of malingering. Archives of Clinical Neuropsychology, 27, 453-465.
  • Grewe, P., Kohsik, A., Flentge, D., Dyck, E., Botsch, M., Markowitsch, H.J., Piefke, M. (2012). Learning real-life cognitive abilities in a novel 360°-virtual reality supermarket: a neuropsychological study of healthy participants and patients with epilepsy. Journal of Neuroengeneering and Neurorehabilitation, in press.
  • Dyck, E., Zell, E., Kohsik, A., Grewe, P., Winter, Y., Piefke, M., Botsch, M. (2012). OctaVis: An Easy-to-Use VR-System for Clinical Studies. Proceedings of Virtual Reality Interaction and Physical Simulation, 127-136.
  • Dyck, E., Schmidt, H., Piefke, M., Botsch, M. (2012). OctaVis: Optimization Techniques for Multi-GPU Multi-View Rendering. Journal of Virtual Reality and Broadcasting, 9:. 6.
  • Hussmann, K., Grande, M., Meffert, E., Christoph, S., Willmes, K., Piefke, M., Huber, W. (2012). Computer-assisted analysis of spontaneous speech: Quantification of basic parameters in aphasic and unimpaired language. Clinical Linguistics and Phonetics, 26, 661-680.
  • Greimel, E., Nehrkorn, B., Fink, G.R., Kukolja, J., Kohls, G., Müller, K., Piefke, M., Kamp-Becker, I., Remschmidt, H., Herpertz-Dahlmann, B., Konrad, K., Schulte-Rüther, M. (2012). Neural mechanisms of encoding social and non-social context information in autism spectrum disorder. Neuropsychologia, 50, 3440-3449.
  • Ortega, A., Labrenz, S., Markowitsch, H.J., Piefke, M. (2012). Diagnostic accuracy of a Bayesian Latent Group Analysis for the detection of malingering-related poor effort. The Clinical Neuropsychologist, 27, 1019-1042.
  • Risius, U., Staniloiu, A., Piefke, M., Maderwald, S., Schulz, F.P., Brand, M., Markowitsch, H.J. (2013). Retrieval, monitoring, and control processes: a 7 tesla fMRI approach to memory accuracy. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 7: 24.
  • Schulte-Rüther, M., Greimel, E., Piefke, M., Kamp-Becker, I., Remschmidt, H., Fink, G.R., Herpertz-Dahlmann, B., Konrad, K. (2014). Age-dependent changes in the neural substrates of empathy in autism spectrum disorder. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 9, 1118-1126.
  • Grewe, P., Ohmann, H.A., Markowitsch, H.J., Piefke, M. (2014). The Bergen Left-Right Discrimination Test: practice effects, reliable change indices, and strategic performance in the standard and alternate form with inverted stimuli. Cognitive Processing, 15, 159-172.
  • Grewe, P., Lahr, D., Kohsik, A., Dyck, E., Markowitsch, H.J., Bien, C.G., Botsch, M., Piefke, M. (2014). Real-life memory and spatial navigation in patients with focal epilepsy: ecological validity of a virtual reality supermarket task. Epilepsy and Behavior, 31, 57-66.
  • Ortega, A., Piefke, M., Markowitsch, H.J. (2014). A Bayesian latent group analysis for detecting poor effort in a sample of cognitively impaired patients. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 36, 659-667.
Forschung

Prof. Dr. Martina Piefke arbeitet auf dem Gebiet der kognitiven und klinischen Neurowissenschaften. Ihr besonderes Interesse gilt der interdisziplinären Erforschung der höheren kognitiven Funktionen des Menschen und deren Störungen bei neurologischen und psychiatrischen Patienten. Einen weiteren Schwerpunkt ihrer wissenschaftlichen Arbeit bildet die Untersuchung des kognitiven Alterns und möglicher Risikofaktoren für die Entwicklung einer Demenz im höheren Alter. Sie kombiniert in ihrer wissenschaftlichen Arbeit neuropsychologische und psychophysiologische Methoden mit der neurofunktionellen Bildgebung und genetischen Untersuchungen. In der klinischen Forschung wendet Prof. Piefke diese Methodenkombinationen nicht nur für die Diagnostik sondern auch für die Therapie kognitiver Beeinträchtigungen an. Auf dem Gebiet der Neurorehabilitation befasst sie sich insbesondere mit der Entwicklung neuer Technologien und Verfahren, die eine alltagsnahe Rehabilitation kognitiver Störungen ermöglichen.