Die Universität Witten/Herdecke ist durch das NRW-Wissenschaftsministerium unbefristet staatlich anerkannt und wird – sowohl als Institution wie auch für ihre einzelnen Studiengänge – regelmäßig akkreditiert durch:




Fakultät für Wirtschaft und Gesellschaft
Studiengangsverantwortung Management (B. Sc.)
Univ.-Prof. Dr. Michael Steiner hat folgende, weitere Funktionen:
2015- | Lehrstuhlinhaber am „Lehrstuhl für Marketing“ an der Uni Witten/Herdecke |
2014 | Vertretung der Professur am „Lehrstuhl für strategisches Marketing“ an der Uni Witten/Herdecke |
2008-2014 | Juniorprofessor für Marketing – |
2007- 2008 | Consultant im Bereich Automotive bei TNS Infratest, München |
2001-2007 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Marketing an der |
1995-2001 | Studium BWL/Interkulturelles Management mit den Schwerpunkten Marketing und Internationales Management an der Friedrich-Schiller-Universität Jena |
1997 | Studium an der Mercator Hogeschool Gent, Belgien |
Januar 2015 | Ruf auf den „Lehrstuhl für Marketing“ (Universität Witten/Herdecke) |
März 2008 | Berufung auf die Juniorprofessur für Marketing (Westfälische Wilhelms-Universität Münster) |
Januar 2007 | Promotion mit „summa cum laude“ (Friedrich-Schiller-Universität Jena) |
Oktober 2001 | Diplom-Kaufmann (Friedrich-Schiller-Universität Jena) |
VHB-Jourqual A:
Kroschke, M.; Steiner, M. (2017): The Influence of Social Cues on Users’ Information Disclosure Intentions – The Case of Mobile Apps, in Proceedings of the 38th International Conference on Information Systems, Seoul, South Korea, Completed Research Paper.
Steiner, M.; Wiegand, N.; Eggert, A.; Backhaus, K. (2016): Platform Adoption in System Markets: The Roles of Preference Heterogeneity and Consumer Expectations, in: International Journal of Research in Marketing , 33 (2), 276-296.
Steiner, M.; Eggert, A.; Ulaga, W.; Backhaus, K. (2016): Do Customized Service Packages Impede Value Capture in Industrial Markets?, in: Journal of the Academy of Marketing Science, 44 (2), 151-165.
Steiner, M.; Götz, O.; Stieglitz, S. (2013): The Influence of Learning Management System Components on Learners’ Motivation in a Large-Scale Social Learning Environment, in Proceedings of the 34th International Conference on Information Systems, Milan, Italy, Completed Research Paper.
Scholl, A.; Manthey, L.; Helm, R.; Steiner, M. (2005): Solving Multiattribute Design Problems with Analytic Hierarchy Process and Conjoint Analysis: An Empirical Comparison, in: European Journal of Operational Research, 164 (3), 760 – 777.
VHB- Jourqual B:
Bues, M.; Steiner, M.; Stafflage, M.; Krafft, M. (2017): How Mobile In-Store Advertising Influences Purchase Intention: Value Drivers and Mediating Effects from a Consumer Perspective, Psychology & Marketing, forthcoming.
Witt, S.; Wiegand, N.; Steiner, M.; Backhaus, K. (2014): Platform Adoption in Network Markets: Selecting Beneficial Partners to Achieve Market Dominance, International Journal of Innovation Management, 19 (2), 1550028-1-1550028-37.
Backhaus, K.; Steiner, M.; Luegger, K. (2011): To invest or not to invest in brands? Drivers of brand relevance in B2B markets, in: Industrial Marketing Management, Vol. 40, No. 7, 1082-1092.
VHB-Jourqual C:
Steiner, M.; Meissner, M. (2017): A User’s Guide to the Galaxy of Conjoint Analysis and Compositional Preference Measurement, Marketing ZfP – Journal of Research and Management, forthcoming
Steiner, M.; Helm, R.; Hüttl-Maak, V. (2016): A Customer-based Approach for Selecting Attributes and Levels for Preference Measurement, International Journal of Product Development, 21(4), 233-266.
Stieglitz, S.; Eschmeier, A.; Steiner, M. (2013): Influence of Monetary and Non-Monetary Incentives on Students´ Behavior in Blended Learning Settings in Higher Education, in: Lecture Notes in Computer Science, Volume 8029, 104–112.
Steiner, M.; Helm, R.; Szelig, A. (2012): Identifying Unacceptable Attribute Levels in Preference Measurement: Assessing the Methodological Differences between and Relative Performance of Common Methods, in: Marketing ZFP, 34. Jg., Nr. 2, 110-123.
Backhaus, K.; Becker, J.; Beverungen, D., Frohs, M.; Müller, O.; Weddeling, M.; Knackstedt, R.; Steiner, M. (2010): Enabling individualized recommendations and dynamic pricing of value-added services through willingness-to-pay data, in: Electronic Markets, Vol. 20, No. 2, 131-146.
Helm, R.; Scholl, A.; Manthey, L.; Steiner, M. (2004): Measuring Customer Preferences in New Product Development: Comparing Compositional and Decompositional Methods, in: International Journal of Product Development, Vol. 1, No. 1, 12 – 29.
VHB-Jourqual D:
Arden, C.; Steiner, M.; Hoyer, W. (2016): Lost customers due to unavailability or more customers due to scarcity? How stockouts and scarcity information impact brand value and repurchase intention in the luxury industry, Proceedings of the 44th EMAC Annual Conference, Oslo, Norway.
Eggert, A.; Ulaga, W.; Steiner, M., Backhaus, K. (2013): Increasing Customers’ Willingness to Pay for Hybrid Offerings: The Impact of Price Presentation Formats, Proceedings of the 41th EMAC Annual Conference, Istanbul, Turkey.
Schulze-Bentrop. C; Steiner, M. (2013): Decision-Making Styles’ Influence on Brand Extension Success Drivers – It matters where you come from and where you go, Proceedings of the 41th EMAC Annual Conference, Istanbul, Turkey.
Erner, C.; Steiner, M.; Klos, A. (2011): How to Improve Decision-making for Long-term Savings Plans by Presenting Distributions, in: The day after – Inspiration, innovation, implementation, ed. Maja Makovec Brenčič. Proceedings of the 40th EMAC Annual Conference, Ljubljana, Slovenia.
Steiner, M.; Schulze-Bentrop, C.; Otter, T. (2011): Joint Demand for Consumer Durables and Value-added Services – The Impact of Information Structure, in: The day after – Inspiration, innovation, implementation, ed. Maja Makovec Brenčič. Proceedings of the 40th EMAC Annual Conference, Ljubljana, Slovenia.
Helm, R.; Steiner, M. (2007): Customer-Oriented Preference Measurement with Target-Group Specific Attribute Sets, Proceedings of the 36th EMAC Annual Conference, Reykjavik, Iceland.
VHB-Jourqual E:
Helm, R.; Steiner, M.; Scholl, A.; Manthey (2008): A Comparative Empirical Study on Common Methods for Measuring Preferences, in: International Journal of Management and Decision Making, Vol. 9, No. 3, 242 - 265.
Helm, R.; Steiner, M. (2007): Nutzung von Eigenschaftsarten im Rahmen der Präferenzanalyse – Eine Meta-Studie, Diskussion und Empfehlungen, in: GfK Jahrbuch der Absatz- und Verbrauchsforschung, 53. Jg., Nr. 1, 76 - 98.
Helm, R.; Manthey, L.; Scholl, A.; Steiner, M. (2003): Preference Measurement with Conjoint Analysis and AHP: An Empirical Comparison, in: Leopold-Wildburger, U.; Rendl, F.; Wäscher, G. (Eds.): Operations Research Proceedings 2002, Springer Verlag: Berlin, S. 517-524.
Proceedings (with double-blind review)
Klos, Alexander; Steiner, Michael; Erner, Carsten (2011): Presenting Distributions: How to Mitigate the Misperceptions of Cost Components in Long-term Savings Plans; The Second World Non-Profit & Social Marketing Conference, April 10-12, Dublin.
Klos, Alexander; Erner, Carsten; Steiner, Michael (2010): Presenting Distributions: How to Mitigate the Misperceptions of Cost Components in Long-term Saving Plans. Proceedings of the German-French-Austrian (GFA) Conference on Quantitative Marketing. September16-18, Wien.
Bücher
Helm, R.; Mauroner, O.; Steiner, M. (2015): Marketing, Vertrieb und Distribution, UTB Verlag, Konstanz und München.
Backhaus, K.; Becker, J.; Beverungen, D.; Frohs, M.; Knackstedt, R.; Müller, O.; Steiner, M.; Weddeling, M. (2010): Vermarktung hybrider Leistungsbündel – Das ServPay-Konzept, Springer Verlag, Heidelberg.
Helm, R.; Steiner, M. (2008): Präferenzmessung: Methodengestützte nachfrager- und segment-spezifische Neuproduktentwicklung, Kohlhammer Verlag, Stuttgart.
Steiner, M. (2007): Nachfragerorientierte Präferenzmessung: Bestimmung zielgruppenspezifischer Eigenschaftssets auf Basis von Kundenbedürfnissen, DUV Verlag, Wiesbaden.
Helm, R.; Steiner, M.; Peters, A. (2004): Die Aktiengesellschaft und ihr Aufsichtsrat im Mittelstand, Josef Eul Verlag, Lohmar.
Buchkapitel
Backhaus, K.; Erichson, B.; Plinke, W.; Weiber, R.; Steiner, M. (2010): Kapitel 16 - Auswahlbasierte Conjoint-Analyse, in: Multivariate Analysemethoden – Eine anwendungsorientierte Einführung – Komplexe Verfahren; 12. Auflage, online available from: http://www.multivariate.de
Steiner, M. (2003): Innovationssystem Jena ? – Ergebnisse einer Unternehmensbefragung, in: Cantner, U.; Helm, R.; Meckl, R. (Hrsg.): Strukturen und Strategien in einem Innovationssystem: Das Beispiel Jena, 2003, Verlag Wissenschaft & Praxis: Stuttgart.
Helm, R.; Steiner, M. (2003): Strategienentwicklung und Strategien von Unternehmen in Innovationssystemen: eine empirische Analyse, in: Cantner, U.; Helm, R.; Meckl, R. (Hrsg.): Strukturen und Strategien in einem Innovationssystem: Das Beispiel Jena, 2003, Verlag Wissenschaft & Praxis: Stuttgart.
Working Papers
Steiner, M.; Hendus, J. (2012): How Consumers’ Willingness-to-Pay is measured in Practice: An Empirical Analysis of Common Approaches' Relevance (March 18, 2012), available from SSRN: http://ssrn.com/abstract=2025618
Klos, A.; Erner, C.; Steiner, M. (2009): Presenting Distributions: How to Mitigate the Misperceptions of Cost Components in Long-term Saving Plans, Working Paper. September 2009.
Becker, J.; Beverungen, D.; Busch, A.; Frohs, M.; Steiner, M.; Weddeling, M.; Wolf, K. (2008): Messung von Zahlungsbereitschaften für hybride Leistungsbündel - Konzeption und Toolentwicklung im Rahmen der Softwarearchitektur H2-ServPay, Arbeitspapier Nr. 5 in der Reihe "ServPay - Zahlungsbereitschaften für Geschäftsmodelle produktbegleitender Dienstleistungen", Betriebswirtschaftliches Institut für Anlagen und Systemtechnologien, Münster 2008.
Steiner, M.; Helm, R. (2007): EVAS - A New Method for the Customer-oriented Selection of an Evoked-Set based Attribute-Set for Preference Measurement; in: Jena Research Papers in Business and Economics, Nr. 12/2007.
Die Universität Witten/Herdecke ist durch das NRW-Wissenschaftsministerium unbefristet staatlich anerkannt und wird – sowohl als Institution wie auch für ihre einzelnen Studiengänge – regelmäßig akkreditiert durch: